Dane techniczne samochodów BMW

Wyszukaj model BMW:
Twoja wyszukiwarka
Strona główna | Dane techniczne, osiągi, wymiary, spalanie, artykuły, BMW, historia, modele BMW, najlepszy portal o BMW w Polsce! Instalacje gazowe Poznań | BMW specifications

Ekonomiczna jazda w mieście automatem

Zapewne wielu z czytających nasze artykuły posiada BMW z dużym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów. Co zrobić by taki samochód był choć trochę bardziej ekonomiczny w takich warunkach niż jest?

Blokada ostatnich biegów w skrzyni automatycznej

Gdy ciągle hamujemy i rozpędzamy się użyjmy blokady biegu 3-ciego (dla skrzyń 4-ro lub 5-cio biegowych) lub 4-tego (dla skrzyń 5-cio biegowych). To którą blokadę wybierzemy zależy od osiąganych prędkości. Generalnie blokada ta ma służyć temu by 4-ty lub 5-ty bieg nie załączał się na chwilę a zaraz będziemy musieli hamować (światła, korki, piesi, rowery itp.). Pozwólmy silnikowi pracować podczas jazdy z wyższą prędkością obrotową - nie wpłynie to zbytnio na spalanie podczas jazdy z tą prędkością za to zyskamy:
  • możliwość szybkiej zmiany pasa dzięki lepszemu przyspieszeniu wynikającemu z wyższych obrotów i mniejszemu poślizgowi sprzęgła hydrokinetycznemu
  • znacznie lepsze hamowanie silnikiem w najbardziej energetycznej części hamowania (energia kinetyczna rośnie w kwadracie więc na wyhamowanie z 70 do 50 km/h potrzeba znacznie więcej energii niż na wyhamowanie z 50 do 30 km/h)
  • brak efektu hamowania i przyśpieszania jednocześnie - gdy silnik na niskich obrotach delikatnie napędza auto które hamujemy oprócz samego silnika zwalniamy także elementy układu napędowego co jest podwójnie szkodliwe gdyż niepotrzebnie obciążamy nie tylko układ hamulcowy a także napędowy (zwłaszcza wał)
Finalnie podczas jazdy w korkach gdy osiągamy 60 lub więcej km/h tylko na kilka sekund po czym hamujemy stosując blokadę wyższych biegów zużycie paliwa zazwyczaj jest niższe niż jeżdżąc nie używając tej blokady. Dodatkowo układ napędowy mniej się zużywa. Czy są jakieś wady? Gdy wydech nie jest w najlepszym stanie jest znacznie głośniej. Polecam więc stosowanie blokady ostatnich biegów jeśli ktoś ma duży silnik i automat i musi czasami jechać w korkach.

Jak to wygląda w praktyce?

W praktyce w moim BMW 735iA podczas jazdy po Krakowie zamiast spalania około 24 litrów osiągam 22-23 litry na 100 km. Bardzo ekonomicznie, prawda?

Bardzo ważne jest jednak że łatwiej zmienić pas i auto o wiele lepiej hamuje gdy się zdejmie nogę z gazu.

Czy warto stosować N lub P stojąc na śwatłach?

Podczas stania na światłach nie gdyż niepotrzebnie "zużywamy" hydrauliczne zawory sterujące pracą skrzyni lecz w przypadku dłuższego postoju gdy nie chcemy z jakiś względów gasić silnika.

Ta strona używa plików cookies w celach: świadczenia usług, reklamy Google AdSense oraz statystyk Google Analytics. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
Akceptuję