Dane techniczne samochodów BMW

Wyszukaj model BMW:
Twoja wyszukiwarka
Strona główna | Dane techniczne, osiągi, wymiary, spalanie, artykuły, BMW, historia, modele BMW, najlepszy portal o BMW w Polsce! Instalacje gazowe Poznań | BMW specifications
REKLAMA: | |

LPG - czy warto zakładać gaz?

Ten artykuł nie ma za zadanie nikogo przekonywać ani zniechęcać od LPG. To tylko zbiór technicznych informacji.

Wiele osób uwarza że auto na LPG musi być słabsze - bzdura, LPG masowo ma wyższą energetyczność. Niestety ma sporo mniejszą gęstość dlatego też samochód musi spalić go więcej dla uzyskania tej samej mocy. Ile więcej? To zależy jaki gaz zatankujemy. Poniżej ładnie przestawione w tabeli:

Porównanie kaloryczności beznzyny oraz LPG
Nazwa Wartość opałowa kJ/kg Wartość opałowa kJ/dm3 1 / wartości opałowa litra w stosunku do litra benzyny (%) = ile trzeba więcej spalić dla uzyskania takiej samej energii Liczba oktanowa3 Gęstość w temperaturze 15 st. C
Benzyna 95 okt. 46 150 31 570 100,00 % 95 0,745
Mieszanina LPG (propan:butan = 30:70) 49 260 25 540 123,61% 100÷110 0,52÷0,56
Mieszanina LPG (propan:butan = 40:60) 49 340 25 150 125,53 %
Mieszanina LPG (propan:butan = 50:50) 49 420 24 885 126,86 %
Mieszanina LPG (propan:butan = 60:40) 49 500 24 620 128,23 %
Mieszanina LPG (propan:butan = 70:30) 49 590 24 360 129,60 %

Jak wynika z tej tabelki samochód musi spalić od 23% do 30% więcej LPG niż benzyny dla uzyskania takiej samej wartości opałowej. Czy tylko tyle? Czy jeszcze coś musimy uwzględnić?

Dochodzą jeszcze inne czynniki, jedne na plus LPG drugie na minus. Oto one:

    Czynniki na plus LPG:
  • LPG miesza się lepiej z powietrzem dlatego jego spalanie będzie bardziej efektywne i będą mniejsze straty paliwa
  • LPG posiada wyższą wartość oktanową czyli pod względem spalania jest bliższe benzynie 98 okt i więcej (która też posiada niższą wartość energetyczną niż 95 okt. - podobnie jak LPG) przez co w nowoszych autach wyposażonych w czujnik spalania stukowego po pewnym czasie jazdy na LPG silnik przestawia zapłon na lepsze paliwo - spalanie jest bardziej efektywne
  • w niskich temperaturach silnika LPG nie skrapla się jak benzyna na ściankach cylindra - jednak ten efekt jest maginalny - ma wpływ raczej na czystość oleju gdy jeździmy na LPG i to tylko w trasie (średnio po kilkaset km np.)
    Czynniki na minus LPG:
  • wtryskiwacze LPG są niedokładne, różnica w dawkowaniu na jeden cylinder w przypadku kiepskich wtryskiwaczy (np. Valtek) może wynosić nawet 30% - nawet na fabrycznie nowych wtryskiwaczach!!! co oznacza że jeden cylinder dostaje 30% więcej paliwa niż inny przez co tamto paliwo praktycznie się marnuje dodatkowo powodując mniej równą pracę silnika. Przez taki efekt jeśli w silniku 4 cylindrowym dwa cylindry dostają 30% więcej paliwa niż dwa pozostałe (najgorszy możliwy przypadek) tracimy dodatkowo nawet około 15 % paliwa! Czyli zużycie LPG już nie jest 23% - 30% wyższe a 38% do 45 %
  • bardzo ciężko uzyskać idealną mapę wtrysku przez co również jakaś część paliwa jest marnowana. Przy kiepskim reduktorze podczas przyśpieszania dochodzi do ubogiej mieszanki po czym komputer benzynowy ciągle wzbogaca a gdy już przyśpieszymy mamy wciąż za bogato mimo że nie trzeba komputer zubaża i tak w kółko = straty paliwa
  • aby silnik pracował na LPG musi się rozgrzać (by ciepłe były wtryskiwacze i reduktor) do jakiś minimum 20 stopnii (w przypadku gorszych komponentów 30-40 st.) na benzynie, co powoduje że odcinek przez który silnik zużywa najwięcej paliwa (typowy silnik benzynowy podczas jazdy na tzw. ssaniu zużywa początkowo 4x więcej paliwa niż ciepły a potem około 1,5x - 2x więcej). Czyli dla przykładowej jazdy po mieście: jeśli jedziemy odcinek 2 km to przez kilometr jedziemy na benzynie. Jakie więc mamy oszczędności wtedy z gazu? Policzmy. Przez pierwszy 1 km nasze spalanie to np 40 litrów / 100 km - benzyny, czyli koszt 1 km to przy cenie 4,2 zł / litr:

    4,2 zł * 0,01 km * 40 l / 100 km = 1,68 zł
    Koszt drugiego kilometra gdybyśmy jechali na benzynie wyniósłby:
    4,2 zł * 0,01 km * 23 l / 100 km = 0,97 zł

    Koszt na gazie (zakładam cenę 2,10 zł / litr oraz spalanie 30% większe niż benzyny): 2,1 zł * 0,01 km * 23 l * 1,3 / 100 km = 0,63 zł

    Oszczędność: 2,65 zł - 2,31 zł = 0,34 zł
    Oszczędność procentowa: 13 %
    Czyli w takim przypadku niewielka lecz lepiej niż nic :)

Polecamy zwłaszcza instalacje gazowe STAG.

REKLAMA: | |
Zobacz także forum BMW w portalu motoryzacyjnym dodaj-gazu.pl.
Szukasz danych technicznych innych marek? dane techniczne Audi