Dane techniczne samochodów BMW

Wyszukaj model BMW:
Twoja wyszukiwarka
Strona główna | Dane techniczne, osiągi, wymiary, spalanie, artykuły, BMW, historia, modele BMW, najlepszy portal o BMW w Polsce! Instalacje gazowe Poznań | BMW specifications

Ruszanie na śliskiej nawierzchni samochodem RWD - BMW

Jak ruszać na śliskiej nawierzchni BMW?

Wszystkie samochody BMW - mniejmy nadzieje jak najdłużej - mają tylny napęd. Ma on wiele zalet mi. podczas gwałtownego przyśpieszania to właśnie tył pojazdu jest dociążany a nie przód i dlatego często auto z przednim napędem tylko piszczy oponami a obok tylnonapędowy Mercedes czy BMW mknie szybko do przodu... tak się jednak dzieje gdy już proces przyśpieszania się rozpocznie. Co jednak gdy nie można ruszyć z miejsca?

Dlaczego sąsiad Fiatem Punto ruszył w miejsca gdzie ja zakopałem się na pół godziny swoim doskonałym BMW?

Czasami obserwujemy zwłaszcza w bocznych miejskich, wiejskich, pod blokiem - uliczkach BMW które utknie w miejscu i ruszyć ani w tył ani w przód nie może. Dlaczego? Bo rozkład mas w typowym BMW serii 3, 5 czy 7 jest zbyt doskonały!

Przeciętny pseudosamochód typu Fiat Punto, VW Golf czy inne przednionapędowe - zwłaszcza hatchback ma rozkład mas w okolicach 65:35 - 65% masy na przód, 35% na tył. Lekki tył to złe prowadzenie, złe znoszenie obciążenia bagażnika które bardzo zmienia się gdy jest pusty i gdy jest pełny ogólnie same wady... jednak gdy auto ugrzęźnie w miejscu sytuacja zmienia się diametralnie. To co jest wadą cały rok, bywa w tym przypadku zaletą. W przypadku takiego pseudosamochodu aż 65% a czasami nawet 70% masy podparta jest na kołach napędowych stąd łatwiej im ruszyć w miejsca.

Rozkład mas w BMW jest jak napisano wcześniej doskonały. W większości sedanów BMW jest to około 50:50 czyli pół na pół na tył i przód. W kombi trochę więcej masy jest z tyłu. Czy jest jakieś rozwiązanie by przez te parę dni w roku polepszyć trakcję swojego auta?

Stare pomysły najlepsze - czyli worek piasku do bagażnika

Gdy dużo jeździmy po uliczkach gdzie łatwo utknąć bardzo dobrym rozwiązaniem jest włożenie czegoś ciężkiego do bagażnika. Standardowy rozkład mas w BMW to jak napisano około 50:50. Waga ciężkiego BMW to np. 1600 kg.

Masa w bagażniku Rozkład mas
0 kg 50 : 50
25 kg 48 : 52
50 kg 47 : 53
50 kg 47 : 53
100 kg 44 : 56
200 kg 40 : 60

Z powyższej tabelki wynika że wkładając 200 kg do bagażnika cięzkiego BMW uzyskujemy rozkład mas 40:60 zamiast 50:50 co przekłada się na to że stosunek mas na osi napędowej i na nie napędowej nie wynosi już 1:1 lecz 3:2! Czyli jesteśmy w takiej sytuacji już jak właścicicle "pseudosamochodów".

Oczywiście pakowanie aż 200 kg do bagażnika to lekka przesada: nie można jeździć tak długo: spręzyny i amortyzatory będą trochę cierpieć... lecz bez przesady: takie samo cierpienie miałyby gdyby zawsze samochodem podróżował komplet osób (5 osób).

Dyferenciał... dlaczego tylko jedno koło się kręci a drugie stoi w miejscu

W autach ze zwykłym dyferenciałem często nie można wyjechać ze śniegu gdyż jedno koło stoi w miejscu a drugie kręci się jak oszalałe: czy coś się popsuło? Nie. W aucie w którym jest zwykły dyferenciał koło które stoi na dobrej nawierzchni może przekazać dokładnie taką samą SIŁĘ napędową jak koło które stoi na lodzie. Dlatego podsypanie piaskiem kręcącego się koła powoduje ruch dwóch koł i jazdę do przodu. W lepszej syturacji są użytkownicy BMW z blokadą dyferenciału czyli tzw. szperą.

Elektronikę dobrze w aucie mieć: ASC+T, DSC...

Nowsze modele BMW wyposażone w systemy kontroli trakcji ASC+T i DSC potrafią "emulować" programowo szperę czyli blokadę dyferenciału poprzed zachamowanie tego koła które kręci się w miejscu. Powoduje to taki sam efekt jak dyferenciał o ograniczonym przesuwie i ułatwia ruszenie.

Ta strona używa plików cookies w celach: świadczenia usług, reklamy Google AdSense oraz statystyk Google Analytics. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
Akceptuję